生活點滴
Comments 6

九華徑村

九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村
九華徑村

九華徑為香港新界葵青區的一個地方,原名為狗爬徑,因為舊時山路極陡斜,村民及野狗上山時都似爬行模樣,後來因名稱不雅而改作九華徑。

九華徑位於下葵涌東南面,範圍包括九華徑村、九華徑新村、南面的荔灣花園和華豐園以及位於荔園舊址的住宅華荔邨和荔欣苑。南面的呈祥道為深水埗區及葵青區的分界,所以該區屬於葵青區。但清麗苑及盈暉臺是屬於深水埗區。

據報載,中華民國總統馬英九在出生時,曾在九華徑村居住(其母秦厚修女士則在荔園售票)。同時不少左派文化人士在香港避難時,也住在九華徑村。

A quiet and peaceful village situated just next to a very busy district, Mei Foo, Kowloon, Hong Kong.

Additional info from wikipedia:

Kau Wa Keng (Chinese: 九華徑), or Kau Wa Kang, is a village and valley in Kwai Chung of Hong Kong. It is located near the reclaimed Lai Chi Kok Bay of New Kowloon. Three rivers in valley joined at the bay and formed a beach at estuary.

The village of Kau Wa Keng is built at the eastern side of valley with cultivation besides the rivers. The ancestor hall and Yeung Ching School (養正學校) is located in the village. It was formerly known as Kau Pa Keng (狗爬徑) which means dog climbing path. It was later renamed to present name of Kau Wa Keng, lit. nine beautiful path. A new village Kau Wa Keng San Tsuen (九華徑新村) is founded at western side of the valley after the influx of immigrants from mainland China after World War II, and during and after Chinese Civil War.

Before Japanese occupation of Hong Kong in 1941, the village was one of hiding place for many writers in China.

Nowadays, although the valley is more closed to the community of Lai Chi Kok, it traditionally and administratively belongs to Kwai Chung.


– Posted using BlogPress from my iPad

This entry was posted in: 生活點滴

by

從事插圖創作、攝影及視藝教育。與創天造地的主相比,自覺是微塵。透過文字、攝影、繪畫和音樂等,記錄生活,見證主恩。 A freelance illustrator and photographer sharing the grace of God.

1 則迴響

  1. CL says

    Amazing photos! I LOVE the color you handled! Can U teach me how to take photos like that? Any photo classes you running now?

    ~ CL

    • Thanks for your compliement! Actually I just take what interest and impress me!:)
      I don’t run any photography class at the moment.

  2. 陳依思 says

    WHAT A WONDERFUL PIC IN HERE. SO GOOD. U SHOULD BETTER TO SHOW MORE PIC ABOUT KAU WAH KING. THANKS

  3. 羅婷心 says

    真的不好意思打擾

    事情是這樣的
    因為最近在準備研究所推甄

    我有一個研究計畫是關於現今教育的問題
    很希望藉由您動人的筆觸,讓看研究計畫的教授們能立刻明白我心中的想法

    大約是4個簡圖
    只需要簡單勾勒且加些許顏色即可 像草稿那樣也行

    如您不方便也沒關係^^
    真的很不好意思冒昧打擾

    如果您方便且看了我的構思喜歡的話
    請幫我代畫 (約星期日左右要)

    以下向您說明我想畫的圖像

    1.有一個大篩子正在篩各式各樣的豆子、五穀雜糧….等
    (寓含 現在的教育用單一的方式"考試"取決於每個孩子的價值)

    2.夠大的豆子被留在篩子上方,但豆子、五穀雜糧們顯得無助、徬徨、疑惑
    (寓含 有些因為分數夠好而必須讀高中與讀大學的孩子們,其實畢了業不僅不知道未來要做什麼,也根本不享受學校所教的學術內容)

    3.在正被篩子下的豆子、五穀雜糧們吶喊著、哭泣著"我不要被丟棄"
    (寓含 現況的技職教育就是某程度的對孩子的否認,他們得到的教育資源少,也被社會貼上能力較不佳的標籤,甚至迫使某些孩子把技職教育當作未來讀正規大學、研究所的跳板)

    4.有一群很nice的大人,在細心的挑每個小豆子、小五穀雜糧
    各個漂亮的容器放著各個種類的小豆子、小五穀雜糧
    EX.有意仁區、紅豆區…….
    (寓含 教育的本質乃是發覺每個孩子獨特的地方,個種教育方式~學術或實務 都沒有貧賤之分)

    真的很希望您能幫我畫這四章簡圖
    如果不能請您盡早跟我說
    我再找其他大師幫我畫

    因為我只是個目前還未工作的大學生
    我的預算大約800元以內
    我從沒找過其他人幫我代畫
    實在不知市場行情是如何
    也不知像您這樣的大師價碼又如何
    如果和您的行情實在差太多>< 我就先看看自己能否負荷的了
    如果不能負荷的了,可能就沒有辦法麻煩您了
    總之~萬分感激

    敬祝 安康

    羅婷心敬上

    • 妳好!

      首先很多謝妳欣賞我的畫作。妳要求繪畫的插圖,意念較複雜,很難「簡畫」,是需要多一點時間的,若星期日左右要,因我手頭上有未完成的工作,恐怕不能如期完成呢,抱歉,請諒!

發表留言